سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و او را از ایمان پرسیدند ، فرمود : ] ایمان بر چهار پایه استوار است ، بر شکیبایى ، و یقین و داد و جهاد . و شکیبایى را چهار شاخه است : آرزومند بودن ، و ترسیدن ، و پارسایى و چشم امید داشتن . پس آن که مشتاق بهشت بود ، شهوتها را از دل زدود ، و آن که از دوزخ ترسید ، از آنچه حرام است دورى گزید ، و آن که ناخواهان دنیا بود ، مصیبتها بر وى آسان نمود ، و آن که مرگ را چشم داشت ، در کارهاى نیک پاى پیش گذاشت . و یقین بر چهار شعبه است : بر بینایى زیرکانه ، و دریافت عالمانه و پند گرفتن از گذشت زمان و رفتن به روش پیشینیان . پس آن که زیرکانه دید حکمت بر وى آشکار گردید ، و آن را که حکمت آشکار گردید عبرت آموخت ، و آن که عبرت آموخت چنان است که با پیشینیان زندگى را در نوردید . و عدل بر چهار شعبه است : بر فهمى ژرف نگرنده ، و دانشى پى به حقیقت برنده ، و نیکو داورى فرمودن ، و در بردبارى استوار بودن . پس آن که فهمید به ژرفاى دانش رسید و آنکه به ژرفاى دانش رسید از آبشخور شریعت سیراب گردید ، و آن که بردبار بود ، تقصیر نکرد و میان مردم با نیکنامى زندگى نمود . و جهاد بر چهار شعبه است : به کار نیک وادار نمودن ، و از کار زشت منع فرمودن . و پایدارى در پیکار با دشمنان ، و دشمنى با فاسقان . پس آن که به کار نیک واداشت ، پشت مؤمنان را استوار داشت ، و آن که از کار زشت منع فرمود بینى منافقان را به خاک سود ، و آن که در پیکار با دشمنان پایدار بود ، حقى را که بر گردن دارد ادا نمود ، و آن که با فاسقان دشمن بود و براى خدا به خشم آید ، خدا به خاطر او خشم آورد و روز رستاخیز وى را خشنود نماید . و کفر بر چهار ستون پایدار است : پى وهم رفتن و خصومت کردن و از راه حق به دیگر سو گردیدن و دشمنى ورزیدن . پس آن که پى وهم گرفت به حق بازنگشت ، و آن که از نادانى فراوان ، خصومت ورزید ، از دیدن حق کور گشت ، و آن که از راه حق به دیگر سو شد ، نیکویى را زشت و زشتى را نیکویى دید و مست گمراهى گردید ، و آن که دشمنى ورزید راهها برایش دشوار شد و کارش سخت و برون شو کار ناپایدار . و شک بر چهار شعبه است : در گفتار جدال نمودن و ترسیدن و دو دل بودن ، و تسلیم حادثه‏هاى روزگار گردیدن . پس آن که جدال را عادت خود کرد ، خویش را از تاریکى شبهت برون نیاورد ، و آن که از هر چیز که پیش رویش آمد ترسید ، پیوسته واپس خزید ، و آن که دو دل بود پى شیطان او را بسود ، و آن که به تباهى دنیا و آخرت گردن نهاد هر دو جهانش را به باد داد . [ و پس از این سخن گفتارى بود که از بیم درازى و برون شدن از روش کارى که در این کتاب مقصود است نیاوردیم . ] [نهج البلاغه]
 
یکشنبه 101 مرداد 23 , ساعت 11:20 صبح

     سفارش های رسول خدا صلی الله علیه و آله به امیرمؤمنان حضرت علی علیه السلام

(20)

مجازات فوری

در این بخش به انجام کارهایی اشاره می شود که مجازات آنها به تأخیر نمی افتد و در همین دنیا عقوبت آن دامنگیر افراد می شود ، البته باید توجه داشت که از مجازات آنان ممکن است دیگران آگاه نشوند، بنابراین کسی نگوید فلانی که این همه بدی کرد زندگی خوبی دارد ، چون بنا نیست از مجازات این افراد همه آگاه شوند ، علاوه بر اینکه مجازات هر فرد به تناسب خودش انجام می شود هر چند دیگران از آن اطلاعی نداشته باشند

  • نخست فردی است که به او نیکی می شود و او بجای نیکی با بدی پاسخ می دهد ، زیرا انسان در برابر خوبی دیگران چند گزینه پیش رو دارد ، یکی آن است که در برابر خوبی ، خوبی می کند که مطلوب همین است ، یکی دیگر آن است که در برابر خوبی دیگران هیچ رفتاری انجام نمی دهد ، نه سپاسگزاری می کند و نه بدی، این مورد هر چند بر خلاف آداب معاشرت است  ولی نسبت به فرض مسئله ، یک درجه بهتر است ولی اگر فردی در برابر نیکی دیگران به بدی پاسخ داد ، این رفتاری ناشایست و از باب نمک خوردن و نمک دان شکستن است ، که بازتاب بدی در زندگی انسان دارد که با آن مواجه خواهد شد


  • و فردی که به او ستمی نمیشود ولی او به دیگران ستم می کند ، اینگونه افراد از لحاظ روانی و فکری دارای مشکلات و کمبود هایی هستند که راه جبران آن را درانتقام گرفتن از دیگران می دانند ، و فکر می کنند مسئول نداشتن و یا عقب ماندگی آنان دیگران هستند ، لذا با ستم کردن به دیگران و یا پایمال نمودن حقوق آنها می خواهند به اهداف خود در زندگی دست پیدا کنند که در همین دنیا مجازات خود را به شیوه ی مناسبی که خداوند از آن آگاه است خواهند دید


  • و فردی که با او پیمانی بسته می شود که بنای یک طرف، عمل به پیمان است ولی فرد مقابل از اول بنا ندارد که به پیمان خویش عمل کند و به دنبال فریب دادن و خیانت نسبت به فرد دیگر است و کار این افراد شبیه کلاه بردارانی می باشد ، که هدفشان از انجام یک معامله نیرنگ و خیانت است


  • و کسیکه با او ارتباط خویشاوندی (صله رحم) برقرار می شود ولی او در عوض ارتباط خود را با خویشاوندان قطع می کند ،  خویشاوندانی چون پدر ، مادر ، برادر ، خواهر ، عمو، عمه ، دایی و خاله و ... که این مورد نیز در همین دنیا باز تاب بدی برای فردی دارد که قطع رحم می کند


پیامبر صلی الله علیه و آله به امیر مؤمنان علیه السلام فرمودند :

یا علی ! چهار چیز است که مجازات سریعی دارد : فردی که به او نیکی می کنی و او جواب نیکی را به بدی می دهد ، و فردی که تو به او ستم نمی کنی ولی او به تو ستم می کند ،  و فردی که با او پیمان می بندی و بنای وفا داری نسبت به او داری ولی بنای او خیانت نسبت به تو است ، و کسیکه با او رابطه ی خویشاوندی  برقرار می کنی ولی بنای او قطع رابطه ی خویشاوندی با تو است (1)

----------------------

1-یَا عَلِیُّ أَرْبَعٌ أَسْرَعُ شَیْ‏ءٍ عُقُوبَةً رَجُلٌ أَحْسَنْتَ إِلَیْهِ فَکَافَأَکَ بِالْإِحْسَانِ إِسَاءَةً وَ رَجُلٌ لَا تَبْغِی عَلَیْهِ وَ هُوَ یَبْغِی عَلَیْکَ وَ رَجُلٌ عَاقَدْتَهُ عَلَى أَمْرٍ فَمِنْ أَمْرِکَ الْوَفَاءُ لَهُ وَ مِنْ أَمْرِهِ الْغَدْرُ بِکَ وَ رَجُلٌ تَصِلُ رَحِمَهُ وَ یَقْطَعُهَا( تحف العقول ص 10)

 



لیست کل یادداشت های این وبلاگ